Recension

Jag tänkte skriva ner min tankar om Harry Potter och Halvblodprinsen, typ som en liten recension. Ni får mer än gärna kommentera och berätta vad ni tyckte om filmen!
OBS! Massor med spoilers! Har du inte sett/läst den än så bör du undvika att läsa!

Jag såg filmen på premiärdagen och som helhet är jag väldigt nöjd med filmen. Jag gick inte besviken ut ur biosalongen utan tyckte att den var bra, absolut bättre än Fenixorden som tyvärr var en stor besvikelse. Det är lättare att minnas sånt som man tycker är lite sämre med saker och ting så vi börjar med det negativa:
    Ska man beskriva boken så skulle jag säga att den handlar om kärlek, halvblodsprinsen och upptäkten av horrokruxerna men i filmen tyckte jag att kärleken och komiken tog över för mycket och överskuggade dom andra två, mer vesäntliga delarna av boken. Därför var det första jag sa efter filmen när jag kommit ut på parkering och låtit tankarna samlas lite var att sagan om Harry Potter är inte nån komedi och tyvärr kändes filmen mest som nån sorts romantisk komedi.


    Jag tycker speciellt det var tråkigt att själva historien om Halvblodsprinsen hamnade i skymundan, inte bara för att filmen faktiskt heter Harry Potter och HALVBLODSPRINSEN, utan också för att jag personligen anser att Snape är böckernas verkliga hjälte och i boken så får vi veta lite mer om hans bakgrund.
    Flera scener som inte finns med i boken hade smidigt placerats in i filmen men den största och mest onödiga enligt mig var attacken mot Kråkboet. Den lades in för att man skulle känna att den mörka sidan blir starkare men den scenen gav mig verkligen ingenting, mer än så kan jag typ inte säga. Andra småsaker var t.ex. att Slughorns utseende inte riktigt stämmer med boken men Jim Broadbent spelar honom alldeles utmärkt, jag tycker dock att en valrossmustach hade satt pricken över i:t! Nya scener lades som sagt till och många togs bort. Självklart kan dom inte överföra varje kapitel in i en två timmar lång film men sånt som jag gärna hade sett var den nye trolldomsministern Rufus Scrimgeur, Bill som blir biten av Greyback, minnet från Voldemorts mamma, "kriget" i korridorerna mellan dödsätare och elever och sist men inte minst Dumbledores begravning! Jag hade hoppats att få sörja Dumbledore och gråta lite, men icke!


    Det sista jag tänker ta upp är "mordet" på Dumbledore. Jag förstår att det är svårt att förmedla en känsla av spänning på bild när Harry är osynlig (som han ju är i boken) och med tanke på det så tycker jag att dom lyckades göra om det ganska bra, men jag hade önskat lite mer action från Harry. För det första hatar han Snape och det känns lite otroligt att han skulle lita på Snape överhuvudtaget när Snape dyker upp och signalerar åt honom att vara tyst, för det andra så skulle "den riktiga Harry" (Harry som vi känner honom från böckerna ;) reagera direkt efter att han sett vad Snape gjorde.

Nu till det jag tyckte var bra med filmen! Även om jag tyckte att komiken tog över för mycket så var själva komedi- och kärleksscenerna riktigt roliga. Dom flesta av oss har nog längtat efter att få se karaktärerna avslappnade och glada i Hogwartsmiljö eftersom det var så lite av det i Fenixorden. Det är allt positivt jag kommer på just nu, haha! Men jag tycker faktiskt inte att det var en dålig film, det kommer alltid finnas nånting att klaga på, scener som måste tas bort och läggas till osv. och som helhet så tyckte jag att det var en riktigt bra och snyggt gjord film, den bästa hittills!


VAD TYCKTE NI?
Var inte rädda för att skriva, ni får skriva lika mycket som jag eller bara en rad, bara ni skriver av er lite, det är jätte skönt att få ur sig allt!

(bilder från: hpdictionary, snitchseeker, lj, spilledpotion)

Kommentarer
Postat av: Ingrid

Jag tror på det stora hela att du tyckte mer om filmen än jag gjorde, fast som du har märkt så var där en del jag tyckte om filmtekniskt eller vad man ska säga. Jag tycker nog att attacken på the burrow hade visst berättigande - det var ju den enda actionsekvensen och i viss mån kanske den kan ersätta att det aldrig blev något motstånd på Hogwarts efter mordet...



Visst var det tråkigt att begravningen aldrig hände, fast det var ju en fin minnesstund där ljuset (kärlek) skingrar mörkret (ondska). Lite vöertydligt men fint. Står som sagt i stora drag vid mina åsikter på bloggen.

2009-07-21 @ 08:40:12
URL: http://ikn.blogg.se/
Postat av: SezZan

VÄLDIGT BRA! men den kändes kort.. :P

2009-07-21 @ 10:35:19
URL: http://www.sezzan.zoomin.se
Postat av: Johanna

Jag tyckte att filmen var otroligt bra. Så bra att jag ska se den imorgon igen, haha :D

2009-07-26 @ 17:23:53
Postat av: carro

Tycker precis som dig. Men jag tycker dock att det var bra med lite humor, det är en sån mörk historia ändå. Håller med om de scenerna som inte kom med, Albus bergravning tex. :(. Allt gick för fort. Viktig information genom hela filmen.



Hela filmen var mycket bra, som du sa, bästa hitills.



Hittade precis hit (genom google), bra blogg. designen lite tråkig kanske. Kolla in på bloggdesign.se eller nått :)

2009-08-04 @ 14:24:09

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0